همایش «اسوه فقاهت» در مسجد جامع اسکو برگزار شد + عکس
کد خبر: 4174760
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
به منظور تکریم جایگاه علمی و دینی آیت‌الله میلانی

همایش «اسوه فقاهت» در مسجد جامع اسکو برگزار شد + عکس

همایش «اسوه‌ فقاهت» با هدف تکریم و تعظیم شأن و جایگاه علمی و دینی آیت‌الله سیدمحمدهادی میلانی و آشنا ساختن نسل جوان با مفاخر و اندیشمندان، در مسجد جامع حضرت امام (ره) اسکو برگزار شد. 

حجت الاسلام ال هاشم، امام جمعه تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با هدف تکریم و تعظیم شأن و جایگاه علمی و دینی آیت‌الله سیدمحمدهادی میلانی و آشنا ساختن نسل جوان با مفاخر و اندیشمندان، همایش «اسوه‌ فقاهت» روز گذشته، 19 مهرماه در مسجد جامع حضرت امام(ره) اسکو برگزار شد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، در این همایش با بیان اینکه بزرگداشت دانشمندان، صاحبان علم و ارج نهادن بر فضیلت، بزرگی و ادب رسمی دیرینه در فرهنگ ایران اسلامی است، گفت: آیت‌الله میلانی از مراجعی بودند که در یکی از مقاطع پرحادثه و فراز و نشیب تاریخ ایران و تاریخ تشیع، در غرب ایران در مشهد زندگی کردند. 

وی در ادامه با اشاره به عملیات بزرگ مقاومت فلسطین در ۴ روز گذشته، اظهار کرد: گروه‌های مقاومت فلطسینی با اجرای عملیات طوفان الاقصی، انتقامی تاریخی از جنایات رژیم کودک کش و غاصب صهیونیستی گرفتند تا بر همگان آشکار شود که معادله قدرت در غرب و غرب آسیا و به‌ویژه در مورد پرونده فلسطین سمت و سویی دیگر به خود گرفته است. 

آل‌هاشم، با تأکید بر اینکه حملات گسترده ترکیبی بی‌سابقه مقاومت فلسطینی در عمق سرزمین‌های اشغالی باعث سردرگرمی این رژیم جعلی و دستپاچگی حامیان غربی به ویژه آمریکا شده است، افزود: عملیات طوفان الاقصی نشان داد معادلات قدرت در پهنه زمان تغییر کرده و امروز جبهه مقاومت در تمامی حوزه‌های نبرد در بلوغ و کمال قرار دارد و پیروزی اذعان فلسطینی‌ها، حماس و حزب الله است. 

حجت‌الاسلام شیخ مصطفی باقری بنابی، امام جمعه بناب نیز در این همایش با بیان خاطراتی از آیت‌الله میلانی و در بابت فقاهت این عالم ربانی، تصریح کرد: آن عالم وارسته، زاهدی بود که هیج چشمداشتی به دارایی‌های دنیوی نداشت. 

وی با تأکید بر گمنام ماندن آیت‌الله میلانی در تاریخ، یادآور شد: این بزرگوار ناشناخته ماندند و البته خودشان خواستند که زیاد شناخته نشود و وظیفه امروز ما شناساندن این عالم وارسته به عنوان الگوی اصیل به نسل جوان است. 

امام جمعه بناب با بیان اینکه آیت‌الله میلانی به اندازه‌ای عظمت و بزرگی داشتند که علامه‌ها همانند شاگرد پای درس ایشان می‌نشستند و از عرفان و فقاهت این عالم بهره می‌گرفتند. 

باقری بنابی، با اشاره به برگزاری کنگره ملی آیت‌الله میلانی و رونمایی از پوستر کنگره، گفت: این عالم ربانی در سایر کشورها نیز منشأ اثر بودند و می‌توان از محققان کشورهای اسلامی نیز در این رابطه دعوت به عمل آورد. 

حسین فیروزی، فرماندار شهرستان اسکو نیز در این همایش، گفت: شهرستان اسکو یک منطقه فرهنگی بوده و در کنار تولیدات صنایع دستی و آثار تاریخی به‌ویژه وجود روستای منحصر به فرد کندوان، شهر ملی هنر-صنعت چاپ کلاقه‌ای مورد توجه گردشکران بوده است. 

وی با اشاره به جایگاه والای آیت‌الله میلانی و ضرورت شناساندن این عالم وارسته در جامعه امروزی، خاطرنشان کرد: این همایش، پیش مقدمه‌ای برای برگزاری کنگره ملی بزرگداشت آیت‌الله میلانی در سال آینده است. 

حجت‌الاسلام کاظم حافظ‌نیا، امام جمعه اسکو نیز در این همایش با تأکید بر اینکه آیت‌الله میلانی شخصیت کم نظیر علمی بوده و به پاس مجاهدت‌های این عالم، همایشی در منطقه آبا و اجدادی ایشان برگزار می‌شود، گفت: برگزاری این همایش از جمله مصوبات شورای فرهنگ عمومی اسکو بوده و در حقیقت مقدمه‌ای برای کنگره ملی آیت الله میلانی است. 

گفتنی است، آیت‌الله سید محمدهادی میلانی در هفتم محرم سال ۱۳۱۳ قمری در نجف در خانواده‌ای اهل علم و معنویت پا به عرصه هستی نهاد. اجداد او همه از سادات حسینی شهر مدینه منوره و از نوادگان امام علی بن الحسین علیه السلام بودند که به جهت شرافت علمی و معنوی از بزرگان مدینه به شمار می‌رفتند. این عالم جلیل القدر قبل از ۳۰ سالگی به مرحله اجتهاد رسید و مورد تأیید بزرگان و استادان قرار گرفت و از مدرسان معروف حوزه نجف اشرف بود. وی در روز جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۵۴ شمسی بر اثر بیمار، چشم از جهان فروبست و روح بلندش به ملکوت اعلی پیوست.

انتهای پیام
captcha